جلسه مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی و اعضای شورای مدیران سازمان امور اراضی کشور


این جلسه با حضور مهندس عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان عضواین کمیسیون، مهندس آقایی قائم مقام وزیر درامور مجلس، دکتر قباد افشار رییس سازمان و معاونین و مدیران سازمان روز یکشنبه 21 تیر ماه و با هدف بررسی مهمترین چالش ها و مسائل حوزه مدیریت اراضی کشور در ساختمان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی برگزار گردید.






 

 

در ابتدای این نشست رییس سازمان امور اراضی ضمن خوشامدگویی و سپاس از حضور نمایندگان محترم مجلس به تفصیل تاریخچه ای از روند سیاستگذاری و مدیریت امور زمین در ایران از زمان پیش از اصلاحات ارضی تا کنون و اصلی ترین چالش ها و مسائل پیش روی امور اراضی و به خصوص اراضی کشاورزی کشور طی 5 دهه گذشته را تشریح کرد.

دکتر افشار با اشاره به اینکه سازمان امور اراضی کشور در ابتدای دهه هفتاد و با ادغام هیات های هفت نفره واگذاری زمین و تشکیلات سازمان اصلاحات ارضی تاسیس شده است گفت: طی بیش از دو دهه فعالیت این سازمان حفظ و توسعه اراضی کشاورزی اصلی ترین ماموریت این  سازمان بوده است. اما علاوه بر این بر اساس وظایفی که سازمان امور اراضی تعریف شده، تامین اراضی مورد نیاز بخش های غیر کشاورزی(صنعت، خدمات، گردشگری، شهرسازی و ...)، حفظ متقابل حقوق مردم و دولت در امور مربوط به اراضی، مرجعیت امور زمین در سراسر کشورف رفع اختلافات و تداخلات ملکی میان حاکمیت ( ارضای ملی و دولتی) و مردم و انتظام بخشی به اجرای قوانین مرتبط با مدیریت زمین از جمله دیگر ماموریت های مهم سازمان محسوب می شود.

وی  با اشاره به آمار اخیر قوه قضائیه در خصوص پرونده های مربوط به زمین گفت:حدود 35% پرونده ها در این محاکم مربوط به امور زمین  و ازجمله اختلافات مالکیت اراضی دولتی وملی است. افشار با اشاره به برنامه سازمان برای اجرای کاداستر اراضی کشاورزی افزود: قوانین مختلفی در در رابطه مسائل زمین وضع گردیده اما همچنان ما دچار مشکل هستیم وهزینه‌های زیادی به مردم ودولت تحمیل می شود که بخشی از این اختلافات و مشکلات ناشی ازعدم اجرای کاداستر اراضی و تعیین دقیق حدود و ثغور مالکیت ها است.

وی در ادامه گفت: امروزه در مدیریت زمین با چالشهای اساسی مواجه هستیم  که یکی از مهمترین این چالشها تغییر کاربری اراضی کشاورزی است. افشار  گفت: با اینکه حفظ زمین های کشاورزی برای تامین امنیت غذایی یک ضرورت است، امروزه متاسفانه سرمایه گذاران، اشخاص عادی و حتی مسئولان به زمین‌های کشاورزی به عنوان سهل‌الوصول‍‌ترین عرصه برای فعالیت های صنعتی، گردشگری، خدماتی و ایجاد شهرک های صنعتی و مناطق آزاد و ویژه  نگاه می کنند و در این رابطه شاهد مقاومت های زیادی از سوی مسئولان استانی هستیم.

وی یکی از دیگر چالشهای این بخش را جلوگیری از خرد شدن اراضی وحفظ یکپارچگی  دانست و گفت: در دهه 40 سهم هر بهره بردار از زمین  10 هکتاربود که امروزه این نسبت در سطح کشور به 3 هکتار و در استانهای شمالی  این میزان به 7 هزار متر رسیده است. افشار گفت: به منظور تقویت این بخش از مجلس وکمیسیون محترم کشاورزی می‌خواهیم قوانینی تصویب شود تا بتوانیم تولید کنندگانی که به یکپارچگی اراضی کشاورزی کمک می‌کنند را حمایت کنیم.

وی در ادامه عدم اجرای طرح آمایش سرزمین وکاداستر اراضی، عدم صدور اسناد مالکیت  زمین های کشاورزی، تداخلات مالکیتی اراضی و اختلافات بین مردم و دولت، عدم نظارت جدی بر اراضی واگذاری، عدم جرم انگاری تخلفات زمین خواری  وکمبود اعتبارات و تجهیزات برای حفاظت اراضی را از جمله دیگر چالش های موجود عنوان کرد. وی در ادامه مجموعه طرح های اساسی و اقدامات انجام شده سازمان در راستای تحقق اهداف تعیین شده از جمله برنامه حفظ اراضی کشاورزی، طرح جامع کاداستر زمین هیا کشاورزی و برنامه نظارت بر اراضی واگذاری را تشریح کرد. وی در پایان  ضمن قدردانی از حمایتهای کمیسیون کشاورزی و هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت : به منظور حفظ  وضع موجود اراضی کشاورزی انتظار داریم اصلاحیه قانون حفظ کاربری هر چه سریعتر در صحن علنی مجلس تصویب شود  و همچنین در تنقیح قوانین او لویتهای بخش کشاورزی لحاظ شود.

در ادامه این نشست مهندس رجایی رییس کمیسون کشاورزی ،آب ومنابع طبیعی گفت:شکایتها وجنجالها در یکی دو سال اخیر در رابطه با زمین کشاورزی  در مجلس وکمیسیون کشاورزی بسیار کم ونادر شده است که اینها همه ناشی از زحمات مجموعه سازمان امور اراضی ودرایت مسئولان آن است که جا دارد در همینجا ازطرف کمیسیون ومردم از  آقای دکتر افشار و همکارانشان تشکر کنم.

وی از ناچیز شمردن ارزش زمین کشاورزی در کشور گلایه کرد وگفت :متاسفانه زمین کشاورزی وخاک وآب در کشور ما درمقایسه با  سایر زمینها از ارزش کمتری برخوردار است که این یک نقیصه است و همگان خصوصا متولیان بخش وظیفه دارند برای ارزشگذاری زمین وخاک کشاورزی تعریفی ارائه دهندکه در فرهنگ ما نهادینه شود و زمین کشاورزی از جایگاه ویژه ای در بین فرهنگ ومردم ما برخوردار شود. در ادامه این نشست هم دیگر نمایندگان مجلس از جمله آقایان نوری، توکلی، نیازآذری، بزرگواری و دیگر اعضای کمیسیون نیز به ارائه دیدگاههای خود در خصوص مسائل کلان امور اراضی در کشور پرداختند.