۱۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

چالش های اصلی مدیریت زمین در ایران


1-   تغییر کاربری غیر مجاز  اراضی

درسالهای اخیر گسترش روزافزون تلاش برای تصرف، تملک، تفکیک، خرد کردن و تغییر کاربری اراضی علی‌الخصوص اراضی کشاورزی و میل کاذب به ویلاسازی، ساخت باغ‌شهرها و تفرجگاهها و مسائلی از این دست فشار برای زمین‌خواری از طریق تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و نیز تصرف اراضی منابع ملی و دولتی در مناطق مختلف کشور به ویژه در حریم شهرها و حوزه نفوذ شهرهای بزرگ را تشدید کرده است.  از آنجا که عمده اراضی مرغوب کشاورزی در حاشیه شهرها و روستاها قرار دارد طی 5 دهه گذشته سطحی معادل یک میلیون هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی به واسطه عوامل مختلف تغییرکاربری به ویژه تغییرکاربری های غیرمجاز از چرخه تولید خارج شده و چند میلیون هکتار دیگر نیز در معرض تهدید قرار دارد. تا جاییکه مقام معظم رهبری در این باره هشدار داده و فرموده‌اندکه«نابودی زمین‌های کشاورزی خسارتی غیر قابل جبران است.»

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رجب پناهی

بیشعوری

 

کتاب بیشعوری

نویسندهخاویر کرمنت

مترجممحمود فرجامی

راهنمای عملی شناخت و درمانِ خطرناک ترین بیماری تاریخ بشریت

این کتاب درباره بیشعوری در دوره معاصر است. بله، بیشعوری! و تاثیر عمیقی که بیشعورها با نفوذ در اجتماع، سیاست، علوم، تجارت، دین و امثال اینها در دنیای معاصر می گذارند. به نظر نویسنده، بیشعورها احمق نیستند، اتفاقا بیشتر آنها نابغه اند؛ اما نابغه هایی خودخواه؛ مردم آزار، با اعتماد به نفس بالا و البته وقیح که نتیجه تیزبازی هایشان در نهایت به ضرر خودشان و اطرافیانشان می شود.نویسنده با شوخ طبعی و یک عالمه ماجراهای ساختگی (اما در واقع بسیار شبیه به اتفاقاتی که هر روز دور و بر ما می افتد) نظریه من درآوردی خودش را مطرح می کند: بیشعوری یک بیماری مسری است و دارد دنیا را تهدید می کند! باید کاری کرد والا بیشعورها دنیا را نابود می کنند.

 

محمود فرجامی مترجم این کتاب در باره  کتاب توضیخ می دهد،کتاب بیشعوری سرانجام در دولت تدبیر و امید مجوز انتشار گرفت و همزمان با اولین روز نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۳۹۳ توزیع شد. ناشر این کتاب نشر تیسا است و نسخه‌ای که توسط این ناشر منتشر شده تحت نظارت من (محمود فرجامی، مترجم کتاب) ویرایش شده که بهترین ویرایش از کتاب بیشعوری است. این کتاب، همراه با یک قلم به عنوان هدیه جانبی، با بهای ۱۲ هزار تومان از تاریخ فوق در بازار رسمی کتاب ایران موجود است. بنابراین خواهشمندم اگر می‌توانید به نسخه‌ی رسمی کتاب در ایران دسترسی داشته باشید از دانلود نسخه‌ی الکترونیک و به ویژه خرید نسخه‌ی چاپی زیرزمینی (که بدون هرگونه اطلاع و همکاری من، و بعضا با سواستفاده از نام انتشارات معتبر انجام شده است) خودداری نمایید. همچنان قدردانِ حمایت‌های تمام کسانی هستم که با معرفی، کمک به توزیع الکترونیک، اشتراک نقد و نظر درباره کتاب و به خصوص ارسال وجه (اختیاری) تا کنون از کتاب بیشعوری حمایت کرده‌اند و کمک کردند که این کتاب، یکی از محبوب‌ترین کتابهای فارسی در فضای سایبر شود. امیدوارم نسخه چاپی رسمی کتاب نیز از حمایت لطف‌آمیز مشابه برخوردار شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رجب پناهی

مفسد اقتصادی یا قهرمان ملی


مفسد و مجرم بزرگ اقتصادی  امروز و معاون اول دولت قبلی که امروز به جرم اختلاس و فساد اقتصادی  در نظام قضایی جمهوری اسلامی  به زندان محکوم شده است ؛ در پی درگذشت همسر خود با امنیت  و حفاظت کامل  به قروه سفر کرده  در جمع مردم با افتخار البته با کمی حالت تاثر حضور به هم رسانده است . اما در تهران، نه تنها رئیس دولت و هیات دولت سابق که ده ها نماینده مجلس، از دو جناح حاکم یعنی اصولگراها و اصلاح طلبان به دیدار وی شتافته اند و  سایت های مختلف  مراسم  قهرمان مفسد اقتصادی را به طور کامل پوشش داده اند . دختران  این قهرمان اقتصادی نیز ضمن انتشار بیانیه ای مفصل  با طلبکاری تمام با مردم از خدمات  پدر در بند خود داد سخن رانده اند و این مجرم با قیافه حق به جانب به دوربین ها لبخند تمسخر آمیزی زده است ؛تمسخری به وسعت جمهوری اسلامی .سوال اساسی که مطرح است این است که بالاخره در نظامی که آن را جمهوری اسلامی  می دانیم  و اتفاقا همین دو روز پیش کل ملت به احترام غواصان شهید دست بسته پکپارچه به استقبال آنها شتافتند، رحیمی مفسد اقتصادی است یا قهرمان اقتصادی. کسانی که با افتخار به دیدار او رفتند از مجرم  و مفسد اقتصادی استقبال کردند یا یک قهرمان ملی . اگر او قهرمان  است چرا در زندان است و اگر مفسد است، چرا کسانیکه خود را جزو یاران امام غایب می دانند مانند یک قهرمان و منجی او را در آغوش گرفتند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رجب پناهی

تمیزتـرین شهر جهان کجـا اسـت؟

تمیزترین شهرهای جهان از چه راه‌کارهایی برای تمیز نگه داشتن شهرها استفاده می‌کنند؟ آیا قوانین شهری سخت‌گیرانه و جریمه روشی کارآمد است؟ 
 
به گزارش فرادید به نقل از گاردین، تعریف تمیزی در جوامع مختلف کمی متفاوت است. برخی از مردم چین را دیده‌ام که در خیابان‌های کاملا تمیز آب دهان پرت می‌کنند. در آفریقا نیز گلدان‌های شکسته شده را کنار جاده می‌اندازند تا در طبیعت از بین بروند. در موناکو به شهروندانی که سگ همراهشان دارند کیسه‌های مجانی داده می‌شود تا در صورت نیاز فضولات سگ خود را تمیز کنند، هر چند برخی از شهروندان این کار را انجام می‌دهند ولی کیسه را در کنار جوی آب قرار می‌دهند تا بعدا جمع‌آوری شوند. 
 
بر اساس فهرست اعلام شده توسط موسسه گلوبال فایننشال مِرسِر، شهر کلگری کانادا که پایتخت نفتی این کشور نیز هست در صدر تمیزترین شهرهای جهان قرار گرفته است. پس از کلگری، شهر آدلاید استرالیا، هونولولو در ایالت هاوایی آمریکا، مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا آمریکا و شهر کوبه ژاپن قرار گرفته‌اند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رجب پناهی

مصوبه شورای عالی شهرسازی درباره عدم انطباق طرح جامع و تفصیلی تهران



شورای عالی شهرسازی درباره عدم انطباق طرح جامع و تفصیلی تهران در اصلاح بند یک مصوبه مورخ 4/2/91 مصوب کرد که تبدیل زیر پهنه R111 به R112 تنها هنگامی امکان پذیر است که دو شرط حداقل عرض گذر 8 متر و حداقل قطعات تفکیکی 150 مترمربع محقق شود.

شورای عالی شهرسازی درباره عدم انطباق طرح جامع و تفصیلی تهران در اصلاح بند یک مصوبه مورخ 4/2/91 مصوب کرد که تبدیل زیر پهنه R111 به R112 تنها هنگامی امکان پذیر است که دو شرط حداقل عرض گذر 8 متر و حداقل قطعات تفکیکی 150 مترمربع محقق شود. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، پیروز حناچی در نامه ای خطاب به استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران، شهردار و رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ 3/6/93 خود، به دنبال 4 جلسه بررسی مغایرتهای طرح تفصیلی شهر تهران با طرح جامع مصوب 1386 ودر اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از باغات و فضای سبز شهری ودرنظرگرفتن محدودیت های جدی منابع آب، ظرفیتهای زیستی و ضرورت کاهش آلودگی هوا با بهره گیری از نظرات کمیته فنی شورایعالی و پیشنهادات شورای اسلامی و شهرداری تهران ، به منظور انطباق طرح تفصیلی با طرح جامع و محدود نمودن حداکثری جمعیت پذیری شهر تهران ، در جلسه مورخ 3/6/93 تصمیماتی را مصوب کرد.

معاون معماری و شهرسازی اعلام کرد: بند یک مصوبه مورخ 4/2/91 به این ترتیب اصلاح شده است که تبدیل زیر پهنه R111 به R112 تنها هنگامی امکان پذیر است حداقل عرض گذر 8 متر و قطعات تفکیکی 150 مترمربع باشد. همچنین در سایر موارد این بند ملغی اعلام می شود و شهرداری موظف است ظرف مدت یکماه نقشه های مربوط به اعمال این بند به دبیرخانه شورایعالی ارائه دهد.
وی افزود: در مورد بند دوم مصوبه 4/2/91 تبدیل زیرپهنه های R112 و R121به زیرپهنه R122 تنها در محدوده های مشخص درجدول زیر و با تحقق توامان حداقل اندازه قطعات وحداقل عرض معبر مندرج در این جدول امکانپذیر است :
 

محدوده
حداقل اندازه قطعات
حداقل عرض معبر
شرط
بالای محور انقلاب
250 مترمربع
12 متر
طبق ضوابط طرح تفصیلی در هر صورت پیش­بینی­حداقل1پارکینگ برای هر واحد ضروری و غیرقابل جایگزین با وجه نقد است
پایین محور انقلاب
200 مترمربع
10 متر
طبق ضوابط طرح تفصیلی در هر صورت پیش­بینی­حداقل1پارکینگ برای هر واحد ضروری و غیرقابل جایگزین با وجه نقد است

 

حناچی تاکید کرد: بند 3 و4 مصوبه مورخ 4/2/91 لغو شده است و به جای آن مصوب شده است که در اراضی و املاک دارای مساحت کمتراز 75 مترمربع (طبق سندمالکیت)، با اولویت تملک توسط شهرداری ، احداث صرفا یک واحدمسکونی (زیرزمین و همکف) مجازبوده و برای ساخت وساز در اراضی بامساحت بیش از 75 مترمربع صرفا" مطابق ضوابط و مقررات پهنه بندی طرح تفصیلی عمل خواهدشد. همچنین سایر بندهای مصوبه مذکور ملغی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تایید نظر کمیته فنی شورایعالی در خصوص محدوده طرح تفصیلی شهر تهران اظهار کرد: دبیرخانه شورایعالی موظف است ابهامات و ایرادات مصوبه مورخ 9/8/90 شورایعالی در خصوص الحاق برخی از مناطق جمعیتی به شهر تهران را که مورد ادعای استانداری و شهرداری تهران می باشد بررسی نموده و گزارش آن را برای تصمیم نهایی به شورایعالی ارائه نماید .

وی افزود: موضوع اصلاحات مطرح درباره ضوابط مقررات طرح تفصیلی شهر تهران مندرج در صورتجلسه کمیته فنی به منظور بررسی، مجدداً به دبیرخانه شورایعالی با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران ارجاع و در صورت ایجاد تغییرات قابل توجه مجدداً در کمیته فنی شورایعالی بررسی شود.


در پایان نامه معاون شهرسازی و معماری آمده است: سایر موارد مربوط به طرح تفصیلی و جامع شهر تهران طی دو هفته آینده توسط کمیسیون ماده 5 شهر تهران بررسی و نتایج جهت بررسی و تصویب نهایی در جلسه َآتی شورایعالی مطرح خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رجب پناهی

وظایف نماینده مجلس از منظر قانون اساسی


یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر خصوصا در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اذهان عمومی را متوجه خود کرده، موضوع «اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس» است.

به گزارش جام جم،‌می‌توان گفت آنچه در سطح کشور از تعاملات بین «مردم و نمایندگان مجلس» یا «نمایندگان و سایر قوا» مشاهده می‌کنیم، قطعا در بسیاری موارد و مصادیق، خارج از حدود قانونی اختیارات و صلاحیت‌های نمایندگی مجلس است.

در ساختار حکومتی جمهوری اسلامی ایران، قوای حاکمه که عبارتند از: قوه مقننه، مجریه و قضاییه زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت هستند و این سه قوه مستقل از یکدیگر می‌باشند. (اصل 57 قانون اساسی) قوانین توسط قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی که نمایندگان منتخب مردم هستند اعمال می‌شود. (اصل58) هر نماینده سوگند یاد می‌کند که به موارد زیر ملتزم باشد (اصل66)‌:

1ـ پاسداری از حریم اسلام و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی

2ـ رعایت امانت و تقوا در انجام وظایف وکالت

3ـ پایبندی به استقلال و اعتلای کشور

4ـ دفاع از قانون اساسی

5ـ مدنظر قرار دادن آزادی مردم و تامین مصالح آنها

مجلس شورای اسلامی دارای اختیارات و وظایف سنگین و حساسی است که به دو بخش اصلی قانونگذاری و نظارت تفکیک می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رجب پناهی

بدون توضیح

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رجب پناهی

هشدار آیت الله عاملی به تخریب محیط زیست در گردنه حیران

ویلاسازی- محیط زیست- زمین خواری


 آیت‌الله سیدحسن عاملی در گرامیداشت هفته محیط زیست در دیدار با مسئولان محیط زیست اردبیل اظهار کرد: بنده نسبت به اهمیت حفاظت و حراست از منطقه حیران و جلوگیری از تخریب‌ها و نابودی در این منطقه به مسئولان کشور و همچنین دو استان اردبیل و گیلان هشدار داده و اعلام کردم که دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی هر دو استان در این دو موضوع ورود پیدا کنند.

وی با یادآوری اینکه در انجام مسئولیت خطیر و حیاتی حفاظت و حراست از مواهب الهی باید همه مسئولان و مردم پای کار بیایند، گفت: با انگیزه وظیفه‌ای و کار موظفی این کار تحقق پیدا نمی‌کند و ما نمی‌توانیم در حفاظت و حراست از منابع طبیعی موفق عمل کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان حیطه کار را وسیع و جامع و نیازمند مدیریت منابع طبیعی با حضور و مشارکت مردم اعلام کرد و یادآور شد: بیشه‌زارها و جنگل‌ها به تدریج در حال تخریب و نابودی است و حتی عده‌ای سعی می‌کنند با تخریب جنگل، مرتع شکل گرفته و از آن بهره‌برداری کنند که ضروری است در مقابله با این پدیده نامبارک اقدام جدی انجام شود.

عاملی با اشاره به برخی فجایع زیست محیطی در مناطق مختلف استان اردبیل و برخی آلودگی‌های تدریجی در این حوزه بیان کرد: تا زمانی که مردم و تشکل‌های مردم نهاد در این حوزه ورود نکنند امکان دستیابی به اهداف وجود ندارد.

وی ادامه داد: اصلا شایسته و در شان مردم ما نیست که ظروف یکبار مصرف، زباله‌ها و مواد نایلونی در محیط زیست رهاسازی شود بلکه باید نهادهای مدنی و مردمی و دوستداران محیط زیست به معنای حقیقی شکل بگیرند و در این زمینه ورود پیدا کنند.

امام جمعه اردبیل ضرورت بهره‌گیری از تجارب موفق کشورهای مختلف را در این زمینه یادآور شد و افزود: محیط زیست به عنوان یک سرمایه جدی در عین حال که باید مورد مراقبت قرار گیرد اما نباید مانعی در مسیر سرمایه‌گذاری‌های کلان و واقعی باشد.

عاملی در پایان سخنان خود با ابراز نگرانی از تاراج منطقه حیران و تخریب این منطقه گفت: در این زمینه به رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان کشور نامه‌ای نوشتم تا آنها را نسبت به فجایعی که در این منطقه در حال رخ دادن است، آگاه کنم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رجب پناهی

محکومیت دکتر توکلی در دفاع از آزادی بیان

Image result for ‫محکومیت توکلی‬‎


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که بر اساس رای دادگاه کیفری استان تهران و به اتهام توهین به احمدی‌نژاد، آملی لاریجانی و قضات کشور به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده که با توجه به «سوابق وی و عدم سوء نظر» تا دو سال تعلیق شده است.


توکلی اظهار داشت: فکر می‌کنم شرط مبارزه با فساد همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مهم ترین موضوع کشور است، این است ما باید آزادی اظهار نظر مردم را حمایت کنیم.


توکلى: در واقع در دفاع از آزادی انتشار اظهار نظر مردم بنده محکوم شده‌ام و به این دفاع خود ادامه می‌دهم.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رجب پناهی

کمیته فنی شورایعالی معماری و شهرسازی ایران


معرفی شورایعالی معماری و شهرسازی ایران

برای هماهنگ کردن برنامه های شهرسازی به منظور ایجاد محیط زیست بهتر برای مردم، همچنین
به منظور اعتلای هنر معماری ایران و رعایت سبکهای مختلف معما‌ری سنتی و ملی و ارائة
ضوابط و جنبه های اصیل آن با در نظر گرفتن روشهای نوین علمی و فنی و درنتیجه یافتن
شیوه های اصولی و مناسب ساختمانی در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط
 اقلیمی و طرز زندگی و مقتضیات محلی، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تأسیس شده است.
وظائف شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به شرح زیر است:
  • بررسی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست کلی شهرسازی برای طرح در هئیت وزیران.
  • اظهار نظر نسبت به پیشنهادها و لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرحهای جامعه شهری که شامل:
  • منطقه بندی، نحوه استفاده از زمین، تعیین مناطق صنعتی بازرگانی اداری، مسکونی، تأسیسات
  • عمومی، فضای سبز و سایر نیازمندیهای عمومی شهر میباشد.
  • بررسی و تصویب نهائی طرحهای جامع شهری و تغییرات آنها خارج از نقشه های تفصیلی.
  • تصویب معیارها و ضوابط و آئین نامه‌های شهرسازی.
  • یادآوری می‌نماید در مورد بررسی طرحهای جامع شهری و تغییرات آنها نظرات استانداران و
  • شورای شهرستان و شورای شهر و شهردار و کارشناسان ذیصلاحیت کسب و مورد استفاده قرارخواهد گرفت.
  • همچنین جلسات شورا با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد داشت و تصمیمات شورا با
  • حداقل 6 رأی معتبر خواهد بود و در صورتی که هر یک از اعضای شورا نتوانند شخصاً
  • در هر یک از جلسات شورا شرکت کند یکی از معاونان خود را به شورا اعزام خواهد داشت.



کمیته فنی شورایعالی معماری و شهرسازی ایران
کمیته فنی شورای عالی بر اساس بند 1 ماده 4 قانون تأسیس شورای عالی
 شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351 به منظور بررسی طرح‌های
توسعه شهری، تشکیل می‌گردد. شرح وظایف این کمیته در آئین‌نامه نحوه
 بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران، محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای
و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب هیات محترم وزیران
 طبق تبصره 3، ماده 3 کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران
در اجرای تبصره (1) ماده (3) و بند (1) ماده (4) قانون تأسیس شورای عالی
 تشکیل می‌شود.
این کمیته متشکل از نمایندگان اعضای شورای عالی خواهد بود
 که به طور کتبی به دبیرخانه شورای عالی معرفی و برای مدت
دو سال به عضویت کمیته فنی منصوب می‌شوند. در صورتی که
تعداد نمایندگان معرفی شده توسط هر یک از دستگاه‌ها برای
عضویت در کمیته فنی بیش از یک نفر باشند، شرکت ثابت یک
نفر از آنها در بررسی هر طرح ضروری خواهد بود. دبیری و اداره
جلسات کمیته فنی به عهده دبیرخانه شورای عالی است.
دبیر کمیته فنی را دبیر شورای عالی منصوب می‌نماید. دبیر
کمیته فنی در جلسات شورای عالی حضور خواهد داشت.


اعضای کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

ردیف

دستگاه مربوطه

نام و نام خانوادگی عضو

1

وزارت راه و شهرسازی(حوزه شهرسازی)

خانم دکتر زهره داود پور (دبیرکمیته)

2

وزارت جهاد کشاورزی

آقای دکتر رجب پناهی

3

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

آقای مهندس جعفری مجد

4

وزارت راه و شهرسازی(حوزه راه)

آقای مهندس ابوالفضل قمشه

5

وزارت صنعت، معدن و تجارت

آقای مهندس علیرضا گشایشی

6

سازمان حفاظت محیط زیست

آقای مهندس حمید هادی نیا

7

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خانم مهندس زهرا نوروزی

8

وزارت کشور

آقای مهندس یعقوب آذرگشت
آقای مهندس رحمان قربانیان

9

سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

خانم مهندس فرینوش همتی

10

وزارت نیرو

آقای مهندس مهدی منوچهری

11

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت‌راهبردی ریاست‌ جمهوری

آقای مهندس عباس رهبری

12

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

آقای مهندس مهدی تحصیلدار

آقای مهندس علی دیوسالار

13

سازمان نظام مهندسی ساختمان

آقای مهندس شیرزاد یزدانی

آقای مهندس عباس وثیق نیا

14

سازمان پدافند غیر عامل

آقای مهندس صدرالله پوربرات




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رجب پناهی