ویلاسازی- محیط زیست- زمین خواری


 آیت‌الله سیدحسن عاملی در گرامیداشت هفته محیط زیست در دیدار با مسئولان محیط زیست اردبیل اظهار کرد: بنده نسبت به اهمیت حفاظت و حراست از منطقه حیران و جلوگیری از تخریب‌ها و نابودی در این منطقه به مسئولان کشور و همچنین دو استان اردبیل و گیلان هشدار داده و اعلام کردم که دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی هر دو استان در این دو موضوع ورود پیدا کنند.

وی با یادآوری اینکه در انجام مسئولیت خطیر و حیاتی حفاظت و حراست از مواهب الهی باید همه مسئولان و مردم پای کار بیایند، گفت: با انگیزه وظیفه‌ای و کار موظفی این کار تحقق پیدا نمی‌کند و ما نمی‌توانیم در حفاظت و حراست از منابع طبیعی موفق عمل کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان حیطه کار را وسیع و جامع و نیازمند مدیریت منابع طبیعی با حضور و مشارکت مردم اعلام کرد و یادآور شد: بیشه‌زارها و جنگل‌ها به تدریج در حال تخریب و نابودی است و حتی عده‌ای سعی می‌کنند با تخریب جنگل، مرتع شکل گرفته و از آن بهره‌برداری کنند که ضروری است در مقابله با این پدیده نامبارک اقدام جدی انجام شود.

عاملی با اشاره به برخی فجایع زیست محیطی در مناطق مختلف استان اردبیل و برخی آلودگی‌های تدریجی در این حوزه بیان کرد: تا زمانی که مردم و تشکل‌های مردم نهاد در این حوزه ورود نکنند امکان دستیابی به اهداف وجود ندارد.

وی ادامه داد: اصلا شایسته و در شان مردم ما نیست که ظروف یکبار مصرف، زباله‌ها و مواد نایلونی در محیط زیست رهاسازی شود بلکه باید نهادهای مدنی و مردمی و دوستداران محیط زیست به معنای حقیقی شکل بگیرند و در این زمینه ورود پیدا کنند.

امام جمعه اردبیل ضرورت بهره‌گیری از تجارب موفق کشورهای مختلف را در این زمینه یادآور شد و افزود: محیط زیست به عنوان یک سرمایه جدی در عین حال که باید مورد مراقبت قرار گیرد اما نباید مانعی در مسیر سرمایه‌گذاری‌های کلان و واقعی باشد.

عاملی در پایان سخنان خود با ابراز نگرانی از تاراج منطقه حیران و تخریب این منطقه گفت: در این زمینه به رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان کشور نامه‌ای نوشتم تا آنها را نسبت به فجایعی که در این منطقه در حال رخ دادن است، آگاه کنم.