شهامت هدایت مدیر کل منابع طبیعی استان اردبیل در خصوص خبر اخیر زمین خواری و کوه‎خواری در منطقه ارشق، گفت: مسئله رخ داده در این روستا، نه زمین خواری و نه کوه خواری، بلکه تصرف عُدوانی در عرصه های ملی است.

ی ادامه داد: اینکه گفته می شود زمین خواری و کوه خواری به شدت در منطقه ارشق در جریان است باید اصلاح شود چرا که کاربرد کلمه “به شدت” زمانی درست است که در این منطقه تصرفی در حد ۱۰۰ یا ۲۰۰ هکتار صورت بگیرد در صورتی که بنا به بررسی های مامورین ما که دیروز انجام شد قضیه از این قرار است که شخصی می خواهد با تصرف عدوانی در زمینی به مساحت ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر خانه بسازد.

مدیر کل منابع طبیعی استان اردبیل در اظهاراتی تاکید کرد: قبل از انتشار خبر تصرف عُدوانی در روستای رحیم بیگلو در یکی از نشریات محلی استان اردبیل، پرونده این تصرف در چارچوب قانونی به مراجع قانونی ارجاع داده شده بود و قطعا رفع تصرف خواهد شد.

به گفته وی پرونده تصرف عُدوانی روستای رحیم بیگلو اینک در دادگاه در حال رسیدگی است و منابع طبیعی استان هم به جد پیگیر این موضوع است.

وی می گوید: تاریخ ارجاع به دادگاه این پرونده گواه جدیت منابع طبیعی برای مبارزه با هر گونه تصرف عدوانی در استان اردبیل است.

به باور مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل در هر کجای دنیا موضوع زمین خواری مطرح است اما در استان ما این موضوع به شکل تصرف عُدوانی آن هم در حد محدود است و هفت حکم قلع و قمع از اراضی پارس آباد صادر شده است.

هدایت تاکید کرد: خوشبختانه در اردبیل زمین خواری در بخش منابع طبیعی وجود ندارد و خانه های ساخته شده در بخش زراعی است.

در همین حال ظاهر نوری بخشدار ارشق، در خصوص موضوع زمین خواری اخیر در منطقه ارشق، گفت: موضوع منتشره در مطبوعات مربوط به خانه سازی غیر قانونی در اراضی منابع طبیعی روستای رحیم بیگلو و در مساحت ۲۵۰ متری بوده که از ۲۴ مرداد امسال پرونده این تخلفات تشکیل شده و در حال حاضر به اتهام تصرف غیر قانونی در دادگاه در حال رسیدگی است.

 نوری گفت: طبق ماده ۹۰ اجازه تغییر کاربری در اراضی ملی به هیچ عنوان داده نخواهد شد؛ فرد یا افراد متخلف در این روستا هم تصور نکنند که با ادامه دادن ساخت وساز غیرقانونی می توانند مانع از اجرای قانون شوند؛ طبق قانون اراضی موردنظر در روستای رحیم بیگلو رفع تصرف خواهد شد اما علی الظاهر فرد موردنظر چندان قانون را جدی نگرفته است.

گفتنی است، منطقه ارشق به مرکزیت شهر رضی از توابع شهرستان مشکین شهر از استان اردبیل با وسعت یک هزارو دویست هکتار دارای دو دهستان موسوم به ارشق مرکزی و ارشق شمالی با تعداد ۸۵ روستا با جمعیت ۱۲۸۹۵ نفر ساکن از شمال به جمهوری آذربایجان از جنوب به شهرستان مشکین شهر از شرق به شهرستانهای اردبیل و نمین و از غرب به شهرستان گرمی منتهی می شود.

آب و هوای این منطقه کوهستانی و به واسطه آن فصول بهار و تابستان این منطقه بسیار دلچسب بوده و پذیرای دوستداران طبیعت و گردشگران بویژه در قسمتهای شمالی خود می باشد منطقه ارشق در حالت فعلی نیز یکی از پهناورترین مناطق شهرستان بوده و از شرایط ویژه توریستی و گردشگری در منطقه برخوردار است.

منطقه ارشق به جهت موقعیت حساس و استراتژیکی از دیر باز مورد توجه اقوام و قبایل بوده و این امر باعث شده آثار بسیاری از دورانهای قدیم در این منطقه به چشم بخورد که امامزاده سید عمالدین در ۲ کیلومتری قسمت شمالی شهر رضی واقع در روستای رحیم بیگلو جز آثار تاریخی و فرهنگی و بقاع متبرکه بوده که از نوادگان امام موسی کاظم می باشد و یکی دیگر از آثار تاریخی و مذهبی میتوان به داش مسجد واقع در روستای سید بیگلو و قشلاق میر سبحانلو اشاره کرد که همه ساله مخصوصا در روزهای تاسوعا و عاشورا پذیرای خیل عظیمی از مردم منطقه و شهرستانهای دیگر است.

یکی دیگر از مناطق تاریخی و دیدنی کاروانسرای شاه عباس صفوی واقع در روستای قانلی بلاغ است که در زمان شاه عباس بعنوان قلعه امنیتی استفاده می شده که در حال حاضر نیز از طرف سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی می شود و همچنین قلعه های ارشق و قهقهه از قلاع استراتژیکی زمان صفویان بوده که در حال حاضر نیز با گامتی سترگ قد بر افراشتند.